måndag 28 maj 2012

Lundsångare i Hammenhög

Idag precis 1 minut innan lunch så rasslade det till i telefonen. Lundsångare i Hammenhög. En liten gulgrön fågel med ett svag vingband på vingen och en lite pladdrig fallande sång. Lunchen intogs mycket snabbt och effektivt. Det är ju inte som gråhuvad sparv i kaliber. Men en sällsynt liten rackare på Österlen. Efter en snabb lunch var det den stora högerfoten på pedalen hem mot Hammenhög. Lundsångaren fanns vid Solängsskolan. Eller Valnöt och Kaprifol som det också heter. Efter ett oroligt trampande i ca en kvart så satte den igång att sjunga för full hals igen. Glädjen var totalt.

5 kommentarer:

Cancer i blodet. sa...

Jag såg vad som måste varit en Ökentrumpetare på grannens komposthög...

Cancer i blodet. sa...

Nej - nu fick jag dåligt samvete. Jag ljög!

Papa sa...

Lundsångare är väl annars mest synliga runt universitetet vid Valborg och även i augusti när terminen startar, Pladdrig fallande sång låter lite orättvist och generaliserande. Vissa sjunger bra.

Nisse och Ingela sa...

Jag har befunnit mig i Lund under Valborgsmässoafton vid ett tillfälle. Pladdrig och fallande sång tycker jag inte alls är missvisande! Den blev allt pladdrigare efter mörkrets inbrått.

Anonym sa...

Onsdag 11 juli kl 8.27: Gulärla på gräsmattan Vallby 22:33.