lördag 28 januari 2012

FUERTEVENTURA

Dag 1; Flygresa mot Fuerteventura
Så kom då dagen då det var dags för avresa mot Fuerteventura. En veckas semester skulle det bli med mat, dricka, sol, bad och några fågelrackare. Tidigt som attan var det avresa ot Sturup. Varken Ingela eller jag tillhör de som till vardags sitter på flygplatser varje dag. Vi tycker synd om er som gör det. För vi gillar verkligen dessa platser. En macka, en öl och en liten extra stänkare å sen sitta och njuta av det myller som pulserar genom avgångshallen. Dessutom de förväntningar man har inför en resa. Vi förstår att reser man mycket i jobbet så blir man ganska trött och blasé på denna företeelse. Vi gillar Sturups flygplats. Utvändigt är det en jätteful gul byggnad. Invändigt så är det lagom litet och ett behagligt tempo. Folk är i rörelse men sällan stressade.

Höjdpunkten med flygresan är ju när det är matdags. Man ska alltid utgå med en possitiv och glad inställning. Vi ser en och annan kräsen stackare som sitter och fnyser åt maten på flygplanet. Men flyga flygplan och gå på restaurang är två helt skillda saker. Jag tycker oftast att de klarar maten bra. Flygresan är alltid ett nödvändigt ont. Andra resesätt är ju betydligt långsammare och krångligare. Det är alltid bra att sitta nära en utgång. För händer det något kan man alltid hoppa ut och ta en taxi!
Vi fick åka transferbuss från flygplatsen söder om Puerto Rosario ner till Costa Calma. Vi hade boende på hotell H10 Esmeralda. Hotellet låg jättefint längst söderut av hotellen i Costa Calma. Söderut var det sen 25 km sandstrand söderut. Staden eller byn Costa Calma är egentligen ingen riktig stad. Den föddes på 70-talet och har egentligen vuxit upp som en jättelik hotellby. Fullt med jättetrista All-inclusivehotell. Området befolkas till största del av tyskar med eller utan kläder. Kvällstid var Costa Calma jättetrist eftersom alla tyska pensionärer satt och ugglade på sina All-inclusivehotell. Därför var det ytterst få restauranger som orkade ha öppet. En uppmaning till alla er som inte har småbarn! Bojkotta All-inclusive! I övrigt så var infrastrukturen påkostad överallt på Fuerteventura. Man hade fina vägar, fina gång- och cykelbanor, det var rent och städat.

Dag 2 Sandstäppen och Morro Jable
Frukosten serverades inte förrän 07.30 vilket är i senaste laget för oss. Första morgonen sprang vi upp för berget som låg strax väster om hotellet. Det var lite längre och brantare än vi trott. Men Nisse är envis och Ingela snäppet envisare. Det var lite mulet så gryningen var lite senare än normalt. Därför fick vi se Costa Calma by night första morgonen.

Nisse hoppades på att få se några ökenarter i gryningen. Vi fick se dvärglärkor och en förbiflygande berberfalk. Första morgonen var luften lite orolig. Några molnbankar med ett par lättare regnskurar föll över oss. Uppe på det berg som vi satt på hade vi en ordentlig utsikt över sandstäppen. Ett stort vinkraftsfält låg nedanför oss. och i väster såg man över till andra sidan av ön. Där Costa Calma ligger är Fuerteventura bara 5 km brett!

Efter frukost tog vi buss till Morro Jable i söder. Molnen var borta och solen lyste. Resten av denna dag blev en riktig semesterdag. Sol, sangria, öl och mera sol!

Mellan shoppinggatan och stranden låg en lång bård av kortvuxna buskar som var avsatt som naturreservat. Det var mycket välordnat med långa bryggor som badturisterna obehindrat kunde passera området utan att störa. Nisse kunde lägga Ingela att sola, sen kunde Nisse med kikaren i högsta hugg sola nacken genom att gå en runda runt reservatet. Det var beträdnadsförbud, men tack vare bryggorna kunde man gå runt området. Till mångas förtjusning var området fullt av Nordafrikanska borstekorrar. Dom ser ut som Piff och Puff. Tack vare alla turister är de orädda och feta!

I södra delen av Morro Jable hittade vi framåt eftermiddagen en lång rad restauranger utmed strandpromenaden. Vi hittade in på en som hette Avendia del Mar. Dom hade en alldeles utsökt Gambas al ajillo!

Dag 3 Vandring över mot Cofete
Idag hade vi inte tid för hotellets tidiga frukostservering. Vi tog istället den tidigaste morgonbussen mot Morro Jable. För idag skulle vi vandra bort till Cofete och tillbaka. En vandring på ca 22 km beräknat från att vi klev av bussen. Har man bil kan man köra några kilometer till och korta ner vandringen till 14 kilometer. Efter att ha klivit av bussen i Morro jable så följde vi kusten söderut tills vi kom fram till den stora dalgången Gran Valle. Sen följer man Gran valle rakt genom ön. Det är en rejäl stigning på mitten men tack vare att man följer Gran Valle så klättrar man över mellan två bergstoppar. Visst känns det på flåset. Skönt är det! Nisse hittade Kanariebuskskvätta och den lokala rasen av koboltmes (ser ut som en blåmes), ökentrumpetare med mera.

När man har kommit över bergskammenser man ut över västkusten. Man ser den lilla byn Cofete och man ser den stora byggnaden som heter Villa Winter. Om Villa Winter finns det rykten och spökhistorier. Ett rykte är att man i anläggningen utförde plastikoperationer av tyska nazister efter andra värdskriget. När krigsdomstolarna drog igång kunde det ju vara bar att ha en ny identitet. Om det inte är sant så är ju historien bra!

Nere i Cofete åt vi lunch och svalkade tårna i vattnet. Starka strömmar på västsidan av Fuerteventura gör att det nästan aldrig rekomenderas att bada på denna sida av ön. Men vågorna är häftiga!

Vandringen tillbaka är oftast den där man får bekänna färg. Solen står högre på himlen och man har redan en dryg mil i benen. Uppför är oftast inga problem. Knän och anklar tycker oftast att nerför är jobbigare. Psyket blir inte bättre av att man blir omsprungen av En joggare och fyra franska pensionärer som obehindrat stövlar upp och ner för bergsbranterna. Med lite apelsiner, vatten sangria och bröd håller vi humöret uppe. Sangria köps billigt i tetrapack. Det är bara viktigt att dricka ordentligt med vatten också!

Kanariebuskskvätta
 Tillbaka till Morro Jable efter en lång vandring. Efter lite inhandling av förnödenheter på den lokala stormarknaden så var vi åter nere vid restaurangstråket i Morro Jable. Kanske dålig gantasi, men gårdagens Gambas al ajillo var så god att det blev en till innan det blev bussresa tillbaka till Costa calma.

Dag 4 Antigua, Betancuria och Vega de Rio Palma
Denna morgon lkev vi upp ännu lite tidigare för att ta en ännu något tidigare buss till Antigua. Efter en bussresa på ca 45 miuter så anlände vi till Antigua strax efter 7.00. Till vår lycka så stannade bussen utanför ett morgonöppet café. Vi passade på att få en kaffe och en stor croissant innan vandraingen startade. Gryningen kommer inte förrän 07.30.

Först skulle vi gå över bergspasset till Betancuria. Från att vi klev av bussen var det en vandring på ca 5,5 km enkel vandring. Även idag skulle vi kliva över en bergsrygg. Inte lika högt i dag. men visst satt gårdagens vandring i benen. När vi vandrar ut ur Antigua gal tupparna och morgontrafiken börjar precis att komma igång. Vi ser tre härfåglar i utkanten av stan.

Vandringslederna är mycket välordnade. Tydliga pilar och märken. Ordentliga stigar. Fuerteventura är ganska kargt och stenigt. Men här och var växer kanarisk tamarisk, kanarisk törel, en och annan kanarisk tall och inte minst aloe som kan bli enorma med sina jättelika blomställningar!

Betancuria är en vacker by. Vi ankom till byn strax efter 10 och passade på att promenera lite i byn. Vi tog även en varsin bir vilken efter vandringen smakade mycket gott! Den lokala ölen består av Tropical, San Miguel eller Estrella. Samtliga ganska lättdruckna vilket passar bra i solen. I Betancuria hittade vackra Monarkfjärilar!

Klockan 12 tog vi likalbussen till Vega de Rio Palma (ca 5 km). Vi stannade vid torget. Där låg den vackra kyrkan samt byns enda restaurang! Vi passade på att ta in för lunch och beställde in deras stora tapastallrik. Vi är nog överens om att det blev resans kulinariska höjdpunkt! Allt smakade mycket gott. Ingela åt till och med av getosten. (Ingela avskyr getost).

Efter en god och mättande lunch promenerade vi genom byn ner mot en liten vandringsled ut mot dammen Embalse de penitas. Det var en vandring på lite drygt 6 km tur och retur. Vi vandrade ut till en uttorkad damm som förmodligen ytterst sällan innehåller något vatten. Vi hittade en stor vacker smutsgam som flög ut över bergskammen framför oss.

Klockan 16.30 gick sista bussen tillbaka till Betancuria. Då hade vi "bara" klättringen över tillbaka till Antigua på 5,5 kilometer att utföra. Vi satte fart direkt för vi behövde ju vara i Antigua innan skymningen. Upp till toppen av bergsryggen gick fort av ren envishet och vilja.

Nisse med Antigua i bakgrunden
Vi anlände till Antigua tillsammans med skymningen. Totalt blev det en vandring på ca 17 kilometer. Efter två dagars bergsvandringar var vi rätt möra i benen. Det var en rätt trött busstur tillbaka mot Costa Calma. Denna kväll orkade vi inte med någon Gambas. Men det ingick ju lite gambas i tapastallriken vi fick till lunch. Vi sov gott den natten

Dag 5 La Pared, Pajara och Catalina Garcia
Ingela fick en välförtjänt sovorgon. Nisse tog en morgonpromenad på stränderna söderut. Stränderna är fantstiska söderut. Tidigt på morgonen är det nästan tomt. Någon enstaka joggare bara.

Efter en rejäl frukost på hotellet skulle vi hämta ut vår hyrbil. Vi fick en jättefin Volkswagen Polo via Avis.

Det första vi gjorde var att åka ner till stranden för att bada! Det var inte jättevarmt i vattnet. Det kändes som ett Östelendopp. Efter chocken så känns det faktiskt riktigt skönt. Men Ingela var något snabbare med doppet.

Efter ett efterlängtat bad så tog vi bilen och körde över till västra sidan av ön. Vi körde via La pared upp över bergen till Pajara. En liten by inne bland bergen på det södra inlandet. Vi turistade lite och åt lite paella.

Efter Pajara åkte vi via Tuineje ner till en liten damm som kallas för Catalina Garcia. Nisse skulle titta på fåglar. Till Nisses förtjusning låg det en blåvingad årta i dammen. En Nordamerikansk felflygare. Där träffade Nisse även den enda andra fågelskådaren på hela resan. En brittisk skådare som var riktigt trevlig att slå sig i slang med. Några tips får man alltid. Ett av tipsen styrdes mot La Lajita på ostkusten.

"Vi ska åka ner till La Lajita å titta på den vackra fiskebyn" fick Ingela höra. mellan raderna så hade där setts en helig ibis. Någon ibis hittades inte men som tur var var det en jättesöt by med en lite bar alldeles vid stranden. Några små fiskebåtar låg uppdragna på stranden. Det blev en god öl i kvällssolen.

Under kvällen promenerade vi ner till en av de få restauranger/pubar som finns i Costa Calma. Vi åt lite gambas, drack en öl innan vi gick tillbaka till hotellet. Det var riktigt dött och tråkigt kvällstid i Costa Calma. Bojkotta All-inclusive!

Dag 6 Ajuy och Pajara
Nisse tog bilen ut på stäppen nordväst om Costa Calma medan Ingela gick en morgonpromenad söderut utmed stränderna. Nya ökenarter skulle in. Det blev ökenlöpare och svartbukig flyghöna. Men Ökentrappen ville inte!

Under frukosten ser Nisse fyra heliga Ibisar flyga norrut utmed stranden nedanför hotellet. Härligt!
Efter frukost på hotellet körde vi bilen mot västsidan igen. Vi åkte ner till det lilla fiskaläget vid Ajuy. Här var kusten betydligt mer dramatisk. Vågorna dånade in. Vi promenerade utmed kusten en kortare bit.

Ajuy ligger inte långt från Pajara vapå vi passade på att äta lite lunch i pajara. Vi passade på att ta det rätt soft. Man behöver ju inte gå två mil varje dag?! Det var skönt att bara köra lite genom landskapet med bilen och njuta av landskapet. Vi var tillbaka till hotellet ganska tidigt. Första tanken var att vi skulle åka till Morro Jable. Men efter att ha missat bussen så valde vi att titta in på en av de få bättre restauranger som ändå fanns i Costa Calma. Terraza del Gato låg bara ett stenkast från vårt eget hotell. Vi hade gått förbi det flera gånger och tyckt lite synd om det. Bland alla all-inclusivehotell är det inte lätt att få folk att lämna hotellmatsalen. Restaurangen var riktigt bra! Nisse åt baracuda och Ingela åt espada!

Dag 7 Afrikansk marknad och Morro Jable
Ingela tog en skön strandpromenad på morgonen medan Nisse tog en sista tur på sandstäppen med bilen innan den skulle återlämnas klockan 10. Nisse fick aldrig se någon ökentrapp.

Bilen återlämnades och vi promenerade bort till andra ändan av Costa Calma där det skulle vara afrikansk marknad som brukligt på söndagar. Förväntan var stor. Men det var tyvärr mest solglasögon och annat skräp tyvärr. Ingela hittade ett par snygga kjolar. Nisse var glad för han hade hittat en taigasångare under promenaden. En sibirisk liten raritet!

Efter ett kort besök på marknaden så var det dags att ta bussen till Morro jable. Denna dag var det lite blåsigt och lite mulet. Det blev inget bad men det blev någon timme på stranden.

Detta var vår sista hela dag på ön. Så vi passade på att njuta av Morro Jable, sangria och givetvis en sista Gambas al ajillo.

Strandpromenaden Morro Jable

Dag 8 Hemresedag
Transferbussen skulle inte komma förrän halv tolv så vi kunde ta en lång morgonpromenad utmed stranden på morgonen. Innan vi klev upp till hotellets frukost så passade vi på att ta ett dopp i havet. Skönt! Sen sker det sedvanliga ihoppackandet och skrivandet av vykort som man har haft en hel vecka på sig att göra. Sen hade vi några timmars hemresa hem ot Vallby. Vi hade en skön vecka på Fuerteventura och det var skönt att komma hem.