fredag 30 mars 2012

Ett teknikneggos omvändelse

Både Ingela och jag har väl varit ganska sega och tveksamma till det mesta av nymodernt tekniskt "hittepå". Ja inte bara ny teknik utan även såna fornordiska saker som TV-apparater lever vi utan. Men nu har vi båda fallit offer för prylnördheten. Ingela skaffade en Iphone för en dryg månad sen. Själv har jag valt att avstå. Men nu har arbetsgivare tvingat på mig en sådan efter att jag under en lång tid försökt att undvika. Men nu har jag en. Den var min fiende en vecka. Men nu är den riktigt rolig! Så mycket appar där finns. Snål som man är så letar man på gratissidorna. Men där finns en hel del! Tänk så fånigt! Å så mycket tid man lägger på den lilla löjliga leksaken. Men jag har hela arbetskalendern inne i den. Arbetsmailen med mera. Tänk vilka behov man skapar åt sig.

Veckans app!
Night Sky Lite. Gratis app där man har hela stjärnhimlen på ett mycket pedagogiskt sätt. Jättespännande. Man riktar telegonen upp i himlen och får veta vilka stjärntecken eller planeter som finns just åt det håll man pekar. Den ska vi använda om det blir molnfritt i helgen.

Planeter
Venus och Jupiter ligger kvällstid just nu väldigt bra till i väster. De ligger nära varandra. Venus ligger strax ovanför. Med en bra tubkikare kan man se minst 4 månar på Jupiter. I bästa fall 5. Planeten mars ligger på kvällen högt upp i sydost och utmärker sig genom att lysa med en tydligt orange färg. Venus och Jupiter är ljust gula i färgen. Att de är planeter ser man att de har fasta sken. De lyser inte själva utan reflekterar ljus. Stjärnor pulserar. Saturnus ligger under kvällen lågt i öster och i gryningen lågt i väster. Jag gissar att man har en hygglig runt midnatt att hitta den. När den är uppe så syns den väl. Men en bra kikare ser man även ringarna. Merkurius ser man nog inte ljust nu. Den har inte rätt läge för oss. Den är svår att hitta. Den är mycket liten. Man måste veta exakt vart man ska titta. Jag har sett den med en vanlig tubkikare en gång. Men det krävdes tubkikare!

Tydligen ska man kunna se rymdstationen ISS över himlen i södra Sverige just nu. Tyvärr måste man upp innan gryningen sådär mellan halv fem och halv sex på morgonen. Den passerar lågt söderut på stjärnhimlen så det måste vara molnfritt söderut. Jag tror jag har beräknade tider som jag kan lägga ut. Passagen tar max fem minuter så man får vara beredd när den kommer. Sen kan man lägga sig igen.

2 kommentarer:

Calle sa...

Äntligen har du fattat!
Man får ha leksaker även som vuxen.
Har varit för snål för Night sky. Visste inte att den fanns som gratisvariant så den ska jag skaffa nu. Otroligt kul. Men er natthimmel lär vara bättre att jobba med än min.

Pappa Gösta sa...

Du har väl sett att det finns en deklarationsapp också? Alldeles gratis.