söndag 30 januari 2011

Fåglar inpå knuten

Idag har det varit ett strålande vinterväder nere i Skåne. Strålande sol, klarblå himmel och vindstilla. Vi tog vår bil och körde ner till Norrekås för en liten promenad längs stranden. Man får verkligen passa på att njuta för är det inte igenmulet så blåser det här nere.



I helgen har Nisse matat råkor i trädgården. Nisse är ju råkans bästa vän. Det har juvarit den årliga fågelbordsräkningen denna helg. Det är ju sannerligen lite skillnad att mata fåglar här på slätten jämfört med skogsbygden där man bodde tidigare. Ska sanningen fram så är det mycket tråkigare i Vallby. Hackspettar är riktiga rariteter. Nötväcka har jag aldrig sett i byn. Men vad ska skogsfåglar i Vallby att göra? Men drösvis med pilfinkar och råkor har vi!

ARTLISTA:
Sparvhök 1
Turkduva 1
Rödhake 1
Koltrast 3
Talgoxe 3
Blåmes 2
Pilfink ca 70
Gråsparv ca 30
Bofink 3
Gulsparv 2
Skata 2
Kaja 3
Råka 28

4 kommentarer:

Papa sa...

Satte upp ett litet fågelbord och ett par talgbollar på balkongen för 2 veckor sen. Inte en pippi har hittat hit ännu. Blir väl nån fiskmås eller kaja som kalasar på det framåt april.

Anonym sa...

Och varför ser man då aldrig Nisse på Vallby Råkvärns sammankomster?

Ingmarie sa...

Kanske att du Nisse kan lära mig skillnaden mellen skata o kråka?
Tommy har i över 20 år sagt att jag är ett totalt hopplöst fall...Men jag sätter mitt hopp till dig!
Kanske en liten sammankomst snart..o då menar jag UTAN bilen!Haaa....Vi kan ju fågelskåda från vårt kök....

Stora kramen till er båda från fru Jacobsen med gubbe

Ingmarie sa...

Tänk va kul att vi båda var med i YA samma dag....kolla in insändarsidan!

Återkommer om ett datum beträffande fågelskådning i Västanbäck!

Kramen från Västanbäck