söndag 16 januari 2011

JORDANIEN DEL 1

JORDANIEN
Alldeles precis hemkomna efter en vecka i Jordanien. Det lilla nyvaknade turistlandet i mellanöstern. Vi har haft en välfylld vecka varvat med sol, bad, natur och kultur. Vi flög från Kastrup till Aqaba förra lördagen och kom hem sent igår kväll.

AQABA
Stan är i storlek med Malmö (ca 300 000 invånare) och ganska lagom och behändig att röra sig i. Man kan i princip gå till det mesta i stan. Man vaknar prick klockan 5 av böneutroparna varje morgon. Har man somnat om så kör dom en omgång till klockan 05.30. Alldeles lagom för frukosten serveras från klockan 6. Eftersom vi hade mycket inplanerat var detta utmärkt för oss rastlösa! Gryningen kommer ca 06.30 och då vill man vara igång!
Vi hade några timmar i Aqaba efter att vi hade landat  förra lördagen. Dessutom ägnade vi fredagen och timmarna i lördags innan vi skulle tillbaka till flygplatsen. Aqaba är mycket mat, fika, shopping och dylikt. Hundratals butiker som säljer allt! Det arabiska kaffet och de små söta arabiska bakverken är goda!

Nere längs stranden i Aqaba löpte långa rader med kolonilotter. Man odlade ruccola, rädisor, koriander, lök, olika kålsorter med mera med mera. Det var mycket trevligt att promenera här med stranden på ena sidan och kolonilotterna på andra sidan.

Aqaba ligger i norra delen av Aqabaviken som är en del av Röda havet. Längst upp kan man skönja Eilat som bara ligger ett stenkast bort. Tittar man på andra sidan så breder Sinaihalvön (Egypten) ut sig. I Aqabaviken låg stora lastfartyg som skulle ut i Indiska oceanen eller via Suez upp till medelhavet.

Från vårt hotell var det 5 minuters promenad ner till gyttret i gamla stan. 10 minuter ner till stranden. Det var inget lyxhotell direkt. Men man sov gott och frukosten var godkänd.

Vi hyrde egen bil i Aqaba. En liten automatväxlad Citroeng C3. Ingen av oss var van vid automat. Men efter ett tag var det riktigt bekvämt. Framförallt i de backiga vägarna uppe i bergen. Vägarna var mycket bra. De hade fartgupp överallt. Det var inga problem att köra. Ingen blinkade och störst går först. Alla hade bucklor och repor. Nästan som att köra bil i Simrishamn alltså!

Innan vi gav oss iväg på Jordanska landsbygden så körde vi ner till Aqaba South Beach för att ta ett premiärdopp i Röda havet. Vattnet i röda havet var riktigt varmt och skönt. Eftersom det var morgon så var det fortfarande lite kyligt i luften. Men då var det extra skönt att kliva ner i det varma vattnet. Man ville nästan inte upp. Vi var ensamma på stranden under morgonen. Nisse hann skåda lite och lyckades hitta ökenpipare, ökenstenskvätta, tofslärka.

Stranden var rätt grovkornig och stenig. Det var ju inte Mälarhusen direkt. Badplatsföreskrifterna var lite svårförstådda!

WADI RUM

Efter badet körde vi upp mot Wadi Rum som ligger nordost om Aqaba ca 7-8 mils körning. Wadi Rum är en del av en stor bergsöken med stora bergsmassiv och däremellan finkornig sandöken. Vägarna var bra och asfalterade så färden gick bra. Vi stannade till ibland för att Nisse skulle titta på lite fåglar. Ökenstenskvätta, snårsångare, sorgstenskvätta, örnvråk, stäppörn med mera.

Bergen var verkligen magnifika och vackra. Det är ju verkligen ett helt annat landskap än i Sverige!

Inne i Wadi Rum ligger en beduinby. Dom tjänar numera pengar på att sälja jeepturer i öknen. Ja kamelritter också för den delen. Vi nöjde oss med att dricka lite arabiskt kaffe i byn. Getter och hundar går överallt. Nisse hittade även en kyrkogård som han var tvungen att ta kort på. Inte lika noga med gravskötseln här inte. Begravd är begravd och ingen man behöver lägga någon energi på. På sin höjd lite lecablock.

PETRA
Från Wadi Rum upp till Petra var det ca 11 mil upp över bergen. Det var en lite svettig bilfärd i staden som nu heter Wadi Musa. Branta backar, smala gator och folk som parkerar mitt på gatan. Stan har mängder med hotell. Men vi åkte ner och tog in på ett hotell nära entrén till Petra som heter Petra Inn. Det var verkligen lågsäsong här nere. Det var bara ett rum till uthyrt. På hotellet höll man på med renovering och det luktade bensin i korridirerna. För 600 spänn somnade vi gott i ångorna och vaknade prick klockan 5 till böneutroparna. Efter frukost gick vi mot entrén.

Petra är dyrt. Riktigt dyrt att besöka. Inträdet är numera ca 500 spänn per person. Men är man i Jordanien så vill man ju se det. Det vet dom ju om Kung Abdullah och kompani. Så det man inte kan tjäna på olja får man tjäna på turister.  Från entrén red vi de 800 meterna ner till Siqcanyonen. Sen fick vi gå ytterligare ca 1 km genom Siq.

Det var en magnifik vandring genom Siq ner till det egentliga Petra. En lång, smal snirklande gång ner mot tempelstaden.

Petra är uthuggen i de rosa sandstensbergväggarna. Det finns riktigt gamla lämningar från området, men staden började på riktigt ta sin form från ca 600 år före kristus. I början var det Nabateerna som byggde upp staden. Petra låg precis utmed en handelsväg som gick från orienten, över Oman upp över mellanöstern och bort mot Rom och Europa. I början levde Nabateerna som plundrare men övergick senare till att mersofistikerat driva in pengar genom tull. Det som transporterades var bland annat silke, kryddor, myrra med mera. Runt år 40 efter kristus hade staden ca 30 000 invånare. Senare bekämpade Romarna ner Nabateerna och tog över kontrollen av staden och hadelsvägen. Petra lär ska ha levt som stad fram till ca 1200-1300 efter kristus då staden av någon anledning föll i glömska.

Petra var trevligt. Vi promenerade runt i ca 5 timmar vilket vi tyckte var ganska lagom. Till Nisses lycka hittade vi sinairosenfinkar, blåtrastar, palestinasolfågel.

Ingela fick ett foto på två Petraåsnor tillsammans med en Vallbyåsna. Katterna i Petra såg välmående ut. Det gjorde dom inte överallt!

Fortsättning följer. Efter Petra ska vi mot Dana...