söndag 12 juni 2011

RÅKA PÅ GÄSTIS


Cyklandes gjorde vi under lördagskvällen entré på Gästis i Hammenhög. För igår var det nämligen råkpremiär. Solen sken gott och det blev en trevlig kväll! Staffan och Annelie med personal sken ikapp.

Gästis har en bar med en Jukebox och det är ju nästan skam att inte börja kvällen där. Så det blev ett parti Fia med Knuff i baren med en öl. Ja Ingela tog en Hammenhögare. En drink jag inte minns vad den innehåller, men god är den! Och Jukeboxen rullade. Fats Domino, Dolly Parton, Bob Dylan med mera.

 Jukeboxen:
Ingela och Fiaspelet:
Det blev en hård strid! Attans också. Jag hade henne nästan.Hur kunde hon? Jag ledde ju överlägset! Det ska hon få igen i morgon....
Baren!
Maten var utsökt som vanligt.
Förrätten va sparris med porcherade ägg och ramslökssmör. Ärligt ska jag nämna att jag nu under morgonen gjorde egna akrobatiska övningar i köket. Det där med porcherat ägg ska väl inte vara så svårt. Men jag vill nog efteråt kalla det "förlorade ägg". Dvs gulan var hel men äggvitan var överallt men inte där den skulle. Du är en konsthantverkare Jonas! Jag kan göra mat gott men sällan lika snyggt!
Varmrätten var råka med sockerstekt potatis och tillbehör. Dom är riktigt goda dom små rackarna. Lite svårdefinierad i smak och konsistens. Men jag tycker nog att det är lite kalvkött. Råkan med tillbehör är lite som att äta en klassisk söndagsstek med rönnbärsgelé, inlagda gurkor och rotfrukter.
Efterrätten: Ja först fick vi ett mellanstick med Wilhelmsdalsostar innanden riktiga efterrätten kom. Rabarberpaj med mandelmousse och rabarbersorbet. Smaskens!

Ingela i den vackra restaurangen:

Annan interiörbild i gästis:
Ja vill ni veta vem den här gynnaren är så får ni gå in på Gästis och läsa på. Passa då på att ha förbeställt en råka! Annars kan du alltid fråga efter deras äggakaka. Glöm inte Jukeboxen i baren:



Vill ni träffa den här griniga gubben så får ni åka till Vallby. Hans vackra och ständigt strålande hustru Ingela driver där Hantverkeriets gårdsbod.





4 kommentarer:

Cancer i blodet. sa...

Hammenhögare:
Makers Mark, äpplemust, sockerdricka ovhe lime. Så är det med gästis egen drink, serveras med två sugrör.

Alltid liak gott att ha er på besök,
Kram
Staffan

Calle sa...

Avundsjuk! Jag vill också ha en Hammenhögare. Och råka bör man ju få minst en gång om året. Får bli besök på gästis när vi kommer ner i juli. Om Jonas inte tagit ledigt...

Papa sa...

Var köpte du brillorna?

Nisse och Ingela sa...

Brillorna stal jag av Ingela. Vips så var dom mina!