fredag 24 september 2010

Där dog Hammenhögs frö

Nu kom nog till slut nådastöten för Hammenhögs frö. Den sista fröhanteringen ska flytta till Econova i Norrköping. Jag vet inte vad som egentligen är kvar av Hammenhögs frö, mer än bara byggnader och ett drös arbetslösa. Beskedet var väl inte oväntat. Men lite tråkigt. Vi minns Hammenhög med blomstrande visningsfält. Det är snart 10 år sedan jag var i Hammenhög första gången. Orsaken var blomsterfälten. Jag läste då på Alnarp och det ingick att man skulle plugga in hundratals sorter av sommarblommor. Så mitt första minne av Hammenhög var blomsterfälten samt pannbiff med lök till lunch på Gästis. Sen har jag varit där flera gånger. Man åkte alltid dit i månadsskiftet augusti/september. Även när jag var trädgårdslärare uppe i Sörmland så åkte vi på studieresor dit. Sommarblommor och lunch på Gästis. Epoken Hammenhögs frö är ju äldre än så. Det är verkligen en epok i den Svenska trädgårdshistorian som går i graven.

Det har i övrigt varit en trevlig och intensiv vecka. Gladeligen hejar vi på Gudrun och hennes FI för att det blev tredje största parti i Simrishamn. Det som glädjer oss mest är att de blev större än gubbcentern. Gudrun är inte ny i Simrishamn. Hon satt i kommunfullmäktige för runt 20 år sedan. Hon såg till att det blev livliga och långa debatter. FI behövs i vårt sömniga kommunfullmäktige!

Sista väggen på huset blev putsad i veckan. Nu har vi på riktigt ett nytt hus. Vackert! Sen ska vi vitmåla huset. Nisse ska få sin veranda på verkstadstaket där han kan se hela Hammenhög och alla fåglar som flyger däröver.

Dagens fågel blev en taigasångare i Gislövs stjärna. En sällsynt liten rackare från östra ryssland. Nisse stretar på i den ärorika kommuntävlingen SIX-2010. Nu ska Nisse ta två veckors semester från kyrkeländet. Det blir fågelskådning och trädgårdsjobb för hela slanten. Ja matlagning också till min kära Ingela som producerar tomtar och keramik för hela slanten!

1 kommentar:

Papa sa...

Kul att ses hörrni!